10 клас (література)


*Українська література-10-й клас-Онлайн ресурси




 Тема: В.Винниченко "Момент". Символічні образи

  • Перейти за посиланням ТУТ - обрати тестування - ввести імя - пройти тест - зробити скріншот результату - надіслати
  • Символ (грецьк. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища (хліб-сіль — символ гостинності в українців), має філософську смислову наповненість, тому не тотожний знакові. Символ тісно пов'язаний з наукою, міфом, вірою, поезією але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення. Символ постає процесом активного перетворення внутрішнього на зовнішнє і — навпаки, відмінністю внутрішнього і зовнішнього. Тому символ не збігається за своїм значенням з будь-яким тропом. Коли метафора, скажімо, виконує характеризаційну функцію, не відаючи семантичних обмежень, зосереджуючись в образній оболонці, то символ існує в безкінечно означальній ролі, тяжіючи до загальної ідеї, прагнучи розширення її змісту, а не повного визначення. Тому метафора зумовлюється власне художніми чинниками, на відміну від символу, що ґрунтується на позахудожніх, передовсім філософських потребах езотеричного знання.
  • Символічний образ
    Тлумачення
    Верба
    образ народу в українській міфології
    Поле
    символ життя
    Ліс
    символ ворожої стихії (у момент небезпеки)
     або свободи й кохання (у момент щастя)
    Зелені мушки
    символ зла
    Ворон
    віщун смерті
    Кордон
    символ межі між життям і смертю
    Ластівка
    співучасниця долі людини; символ відродження,
     добра, щастя
    Оса
    підступність
 Творчість В. Винниченка в загальноєвропейському контексті.Художній образ — особлива форма естетичного освоєння світу, створення художніми засобами узагальненої картини дійсності або переживань, утілених у формі конкретного явища. У літературі художній образ повинен „примусити” читача повірити в художню реальність, щоб краще зрозуміти творчий задум автора, і водночас допомогти йому отримати естетичну насолоду — через нього пізнається значення, думка, ідея. Художній образ має на меті подати об'єктивну картину змальовуваної дійсності у формі її суб'єктивно-емоційного сприйняття, тобто такою, якою її бачить і емоційно переживає автор. Художніми образами називають як окремі словесні уявлення, так звані „мікро-образи”, чи словесні образи (під якими найчастіше розуміють тропи та різноманітні синтаксичні фігури), так і більш значні смислові одиниці твору або його „макро-образи”, до яких відносять зображених у творі людей, тварин і т. д. (образи-персонажі, оповідачі, розповідачі), їхнє природне (образи-пейзажі) та речове (образи-інтер'єри) оточення. В особливу групу образів літературно-художнього твору виокремлюють так звані образи автора й читача. Художній образ наділений своєю логікою, він розвивається за своїми внутрішніми законами. Життєвий матеріал, що лежить в основі твору, веде за собою, і художник іноді приходить зовсім не до того результату, якого прагнув. (Словник літературознавчих термінів)

В. Винниченко — талановитий майстер слова. У його творчому доробку — понад 100 оповідань, п'єс, сценаріїв, статей, памфлетів, 14 закінчених романів. У своїх творах він підіймав важливі філософські питання — про сенс життя, щастя, чесність перед собою. У 20-х р. ХХ століття про письменника і його талановиті твори заговорили за кордоном. Німецькою перекладено такі п'єси, як „Брехня”, „Чорна Пантера і Білий Медвідь”, „Закон”, „Гріх”, з успіхом вони йдуть на сценах європейських країн. А п'єса „Чорна Пантера і Білий Медвідь” була навіть у 1922 році екранізована в Німеччині.

Письменник збагатив і розвинув кращі здобутки літератури української і став на засади принципово нової літературної тенденції. Таким чином йому вдалося подолати межі національного і здобути статус загальнолюдського.
  •  Творче завдання. Напишіть твір-роздум та надішліть. Спростуйте або згодьтеся із твердженням: „Життя — плинне, щастя — це мить, а мить — частина вічності” (за твором В. Винниченка „Момент”).



 Тема: Володимир Винниченко - громадський і політичний діяч. Новела  "Момент"

  • Перегляньте відео


  • Прочитайте твір "Момент" ТУТ
  • або прослухайте новелу "Момент" ТУТ
  • Перегляньте екранізацію новели "Момент" ТУТ
  • Домашня робота: знати зміст новели "Момент"


 Тема: Символізм як різновид модернізму (1 год.). Угрупування "Молода муза", "Українська хата" (1 год.)
Одним із провідних напрямів у мистецтві на межі ХІХ–ХХ століть стає символізм.
Символізм (у перекладі з французької — знак) — одна з течій модернізму, у якій замість художнього образу, що відтворює певне явище, використовується художній символ, що є знаком мінливого «життя душі» й пошуком «вічної істини».
Термін запропонував французький поет Ж. Мореа у статті «Символізм» (1886). Зачинателем символізму у французькій поезії вважають П. Верлена, прихильниками — А. Р ембо, С. Малларме та ін.
Символісти вважали, що сутність світу не може бути пізнана за допомогою розуму та раціональних засобів, а доступна лише інтуїції у творчому осяянні митця. Символ є проявом ідеального в реальному житті, а поет — його провідник, який інтуїтивно відчуває

шлях до істини.
Символісти використовували найчастіше такі художні засоби:
• складні метафори;
• інакомислення (алегорію);
• натяки, символіку;
• мелодійність;
• багатозначність;
• непроясненість слів;
• абстрагованість та ін.
Найвидатніші представники символізму: П. Верлен, А. Рембо, С. Малларме (Франція); М. Метерлінк, Е. Верхарн (Бельгія); С. Георге (Німеччина); Р.-М. Рільке (Австрія); В. Брюсов, О. Блок, А. Бєлий (Росія); М. Вороний, О. Олесь, П. Тичина (Україна).
Символізм мав великий вплив на розвиток української літератури. „Поетика символізму,— зазначає М. Неврлий,— омолодила старі затерті і часто примітивні кліше народницького віршування, збагатила українську поетику кращими здобутками західноєвропейської поезії і, нарешті, значно поширила тематичні обрії українського письменства.., символізм на Україні, як і в інших слов'янських країнах, пробив вікно у широкий світ”.
  • Поповніть свої знання з теми "Символізм" ТУТ 
  • Угрупування "Молода муза", "Українська хата" ТУТ або ТУТ
  • Ж.Мореас. "Маніфест символізму" (1886)
 Символізм базувався на теорії «відповідностей», сформульованій Шарлем Бодлером, якого вважали засновником теорії символізму. Термін запропонував Жан Мореас у статті «Символізм» (1886). Він підкреслював, що мистецтво прагне втілити ідею в чуттєву форму, переробити первинні емоції в лінії, кольорові плями, звуки, надати їм символічного значення. На його думку, поет мав описувати не об'єкт, а враження й почуття, що виникали у митців.
  • Домашнє завдання: знати і тлумачити поняття "Символізм"
Тема: Підсумковий урок "Життєвий і творчий шлях Л.Українки"


  • Перейдіть за посиланням ТУТ.  І варіант виконують А.Єрмоленко, Г.Зозуля, Е. Обрєзкова; ІІ варіант - П.Трусов, Д. Полєктов, Н. Мосейко. Запишіть у зошиті відповіді та надішліть 31 березня до 15.00  на електронну пошту  nazarenko49sv@gmail.com або на вайбер на номер 0972293224
 Тема: Урок виразного читання напам'ять

  • Записати на відео декламування напам'ять вірша "Contra spem spero" та останній монолог Мавки з драми-феєрії "Лісова пісня"та надіслати на електронну пошту nazarenko49sv@gmail.com або на вайбер на номер 0972293224



 Тема: Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору - наскрізна ідея драми Л.Українки "Касандра".Творчість Лесі Українки в контексті української і західноєвропейської літератури

*Ознайомтеся по порядку з поданою інформацією
Сделано на Padlet
*Дайте письмово відповіді на питання:
1. У чому трагізм становища Касандри?
2. Хто, на ваш погляд, є носієм ідеї парагматизму?
* Відповіді на 2 питання сфотографувати та надіслати на електронну пошту nazarenko49sv@gmail.com або на вайбер на номер 0972293224

 Тема: "Касандра"Л.Українка

*Переглянь відео, повтори відомості про життя і творчість Л.Українки

* Перейди за посиланням, ознайомся з текстом тут 
  * Перейди за посиланням, ознайомся   з аналізом:       тут
*Домашнє завдання: Виконайте тести онлайн за посиланням в зошиті тут
                                           Поповни знання про Лесю Українку ТУТ



 Тема "Образи драми-феєрії "Лісова пісня"
Ознайомся!


* Склади план-характеристику образа Мавки та Лукаша у зошиті, зроби фото та надішли вчителеві

Немає коментарів:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...