*Українська література-10-й клас-Онлайн ресурси
Тема: В.Винниченко "Момент". Символічні образи
- Перейти за посиланням ТУТ - обрати тестування - ввести імя - пройти тест - зробити скріншот результату - надіслати
- Символ (грецьк. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища (хліб-сіль — символ гостинності в українців), має філософську смислову наповненість, тому не тотожний знакові. Символ тісно пов'язаний з наукою, міфом, вірою, поезією але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення. Символ постає процесом активного перетворення внутрішнього на зовнішнє і — навпаки, відмінністю внутрішнього і зовнішнього. Тому символ не збігається за своїм значенням з будь-яким тропом. Коли метафора, скажімо, виконує характеризаційну функцію, не відаючи семантичних обмежень, зосереджуючись в образній оболонці, то символ існує в безкінечно означальній ролі, тяжіючи до загальної ідеї, прагнучи розширення її змісту, а не повного визначення. Тому метафора зумовлюється власне художніми чинниками, на відміну від символу, що ґрунтується на позахудожніх, передовсім філософських потребах езотеричного знання.
- Символічний образТлумаченняВербаобраз народу в українській міфологіїПолесимвол життяЛіссимвол ворожої стихії (у момент небезпеки)або свободи й кохання (у момент щастя)Зелені мушкисимвол злаВоронвіщун смертіКордонсимвол межі між життям і смертюЛастівкаспівучасниця долі людини; символ відродження,добра, щастяОсапідступність
Творчість В. Винниченка в
загальноєвропейському контексті.Художній
образ — особлива форма естетичного освоєння світу, створення художніми засобами
узагальненої картини дійсності або переживань, утілених у формі конкретного
явища. У літературі художній образ повинен „примусити” читача повірити в
художню реальність, щоб краще зрозуміти творчий задум автора, і водночас
допомогти йому отримати естетичну насолоду — через нього пізнається значення,
думка, ідея. Художній образ має на меті подати об'єктивну картину змальовуваної
дійсності у формі її суб'єктивно-емоційного сприйняття, тобто такою, якою її
бачить і емоційно переживає автор. Художніми образами називають як окремі
словесні уявлення, так звані „мікро-образи”, чи словесні образи (під якими
найчастіше розуміють тропи та різноманітні синтаксичні фігури), так і більш
значні смислові одиниці твору або його „макро-образи”, до яких відносять
зображених у творі людей, тварин і т. д. (образи-персонажі, оповідачі,
розповідачі), їхнє природне (образи-пейзажі) та речове (образи-інтер'єри)
оточення. В особливу групу образів літературно-художнього твору виокремлюють
так звані образи автора й читача. Художній образ наділений своєю логікою, він
розвивається за своїми внутрішніми законами. Життєвий матеріал, що лежить в
основі твору, веде за собою, і художник іноді приходить зовсім не до того результату,
якого прагнув. (Словник літературознавчих термінів)
В. Винниченко — талановитий
майстер слова. У його творчому доробку — понад 100 оповідань, п'єс, сценаріїв,
статей, памфлетів, 14 закінчених романів. У своїх творах він підіймав важливі
філософські питання — про сенс життя, щастя, чесність перед собою. У 20-х р. ХХ
століття про письменника і його талановиті твори заговорили за кордоном.
Німецькою перекладено такі п'єси, як „Брехня”, „Чорна Пантера і Білий Медвідь”,
„Закон”, „Гріх”, з успіхом вони йдуть на сценах європейських країн. А п'єса
„Чорна Пантера і Білий Медвідь” була навіть у 1922 році екранізована в
Німеччині.
Письменник збагатив і розвинув
кращі здобутки літератури української і став на засади принципово нової
літературної тенденції. Таким чином йому вдалося подолати межі національного і
здобути статус загальнолюдського.
- Творче завдання. Напишіть твір-роздум та надішліть. Спростуйте або згодьтеся із твердженням: „Життя — плинне, щастя — це мить, а мить — частина вічності” (за твором В. Винниченка „Момент”).
Тема: Володимир Винниченко - громадський і політичний діяч. Новела "Момент"
- Перегляньте відео
- Прочитайте твір "Момент" ТУТ
- або прослухайте новелу "Момент" ТУТ
- Перегляньте екранізацію новели "Момент" ТУТ
- Домашня робота: знати зміст новели "Момент"
Одним із провідних напрямів у мистецтві на межі ХІХ–ХХ
століть стає символізм.
Символізм (у
перекладі з французької — знак) — одна з течій
модернізму, у якій замість художнього образу, що відтворює певне явище,
використовується художній символ, що є знаком мінливого «життя душі» й пошуком
«вічної істини».
Термін запропонував французький поет Ж. Мореа у статті
«Символізм» (1886). Зачинателем символізму у французькій поезії вважають П.
Верлена, прихильниками — А. Р ембо, С. Малларме та ін.
Символісти вважали, що сутність світу не може бути
пізнана за допомогою розуму та раціональних засобів, а доступна лише інтуїції у
творчому осяянні митця. Символ є проявом ідеального в реальному житті, а поет —
його провідник, який інтуїтивно відчуває
шлях до
істини.
Символісти використовували найчастіше такі художні
засоби:
• складні метафори;
• інакомислення (алегорію);
• натяки, символіку;
• мелодійність;
• багатозначність;
• непроясненість слів;
• абстрагованість та ін.
Найвидатніші представники символізму: П. Верлен, А.
Рембо, С. Малларме (Франція); М. Метерлінк, Е. Верхарн (Бельгія); С. Георге
(Німеччина); Р.-М. Рільке (Австрія); В. Брюсов, О. Блок, А. Бєлий (Росія); М.
Вороний, О. Олесь, П. Тичина (Україна).
Символізм мав великий вплив на розвиток української літератури. „Поетика символізму,— зазначає М. Неврлий,— омолодила старі затерті і часто примітивні кліше народницького віршування, збагатила українську поетику кращими здобутками західноєвропейської поезії і, нарешті, значно поширила тематичні обрії українського письменства.., символізм на Україні, як і в інших слов'янських країнах, пробив вікно у широкий світ”.
- Поповніть свої знання з теми "Символізм" ТУТ
- Угрупування "Молода муза", "Українська хата" ТУТ або ТУТ
- Ж.Мореас. "Маніфест символізму" (1886)
- Домашнє завдання: знати і тлумачити поняття "Символізм"
- Перейдіть за посиланням ТУТ. І варіант виконують А.Єрмоленко, Г.Зозуля, Е. Обрєзкова; ІІ варіант - П.Трусов, Д. Полєктов, Н. Мосейко. Запишіть у зошиті відповіді та надішліть 31 березня до 15.00 на електронну пошту nazarenko49sv@gmail.com або на вайбер на номер 0972293224
- Записати на відео декламування напам'ять вірша "Contra spem spero" та останній монолог Мавки з драми-феєрії "Лісова пісня"та надіслати на електронну пошту nazarenko49sv@gmail.com або на вайбер на номер 0972293224
Тема: Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору - наскрізна ідея драми Л.Українки "Касандра".Творчість Лесі Українки в контексті української і західноєвропейської літератури
*Дайте письмово відповіді на питання:
1. У чому трагізм становища Касандри?
2. Хто, на ваш погляд, є носієм ідеї парагматизму?
* Відповіді на 2 питання сфотографувати та надіслати на електронну пошту nazarenko49sv@gmail.com або на вайбер на номер 0972293224
Тема: "Касандра"Л.Українка
*Переглянь відео, повтори відомості про життя і творчість Л.Українки
* Перейди за посиланням, ознайомся з текстом тут
* Перейди за посиланням, ознайомся з аналізом: тут
*Домашнє завдання: Виконайте тести онлайн за посиланням в зошиті тут
Поповни знання про Лесю Українку ТУТ
Тема "Образи драми-феєрії "Лісова пісня"
Ознайомся!
* Склади план-характеристику образа Мавки та Лукаша у зошиті, зроби фото та надішли вчителеві
Немає коментарів:
Дописати коментар